Fourze 33 - Kekacauan di Bandar Lama (v2)

Sat May 05 2012 02:04:45 GMT+0800 (Malaysia Time)

Lawatan sambil belajar Kelas 3-B ke NASA dibatalkan dan diganti dengan lawatan ke Kyoto. Seorang gadis dari kelas 3-B juga mula menunjukkan minat terhadap Gentarou. Episod 33v2 - Folder MF

Sudut Info

 

Kyoto + Kyoto ialah bandar yang terletak Daerah Kansai (terletak di selatan Jepun). Penduduk di Kyoto bertutur dengan dialek Kansai. + Siri manga terkenal yang biasa menggunakan/mempunyai watak dari daerah Kansai ialah Detektif Conan (Detektik Heiji Hattori) dan Lovely Complex (berlatarbelakangkan Kansai, watak berbual dalam dialek Kansai).

 

Gerbang Torii

+ Gerbang Torii (鳥居) ialah gerbang yang biasa dikaitkan dengan kepercayaan Shinto. + Senbon Torii (千本鳥居; Seribu Gerbang Torii) ialah susunan Torii dalam menuju ke Tokong Fushimi Inari.

 

Plak Ema Ema (絵馬) ialah plak kayu yang digunakan dalam kepercayaan Shinto untuk menulis hajat dan impian.

 

Toei Eigamura (Toei Kyoto Studio Park) + Toei Eigamura salah satu taman tema terkenal di Kyoto. Pelawat boleh menyewa pakaian tradisional Jepun (samurai, sami, ninja) dan bersiar-siar di kawasan tersebut, dan boleh mendapat khidmat jurugambar profesional untuk mengabadikan memori tersebut. + Kawasan ini juga biasa digunakan untuk penggambaran drama/filem zaman samurai (Lebih terkenal dengan istilah Jidaigeki), dan filem-filem Tokusatsu yang menampilkan Jepun di zaman feudal (Kamen Rider Den-O - Ore Tanjou, Kamen Rider OOO Wonderful The Movie - Shogun and The 21 Core Medals, Chou Ninja Tai Inazuma, Chou Ninja Tai Inazuma SPARK). + Laman rasmi Toei Eigamura - http://www.toei-eigamura.com/?c=2 + Antara kostum pilihan (http://www.toei-eigamura.com/location/attraction001.html) dan (http://www.toei-eigamura.com/location/attraction002.html)

Miyamoto Musashi + Antara Samurai yang mashur dalam sejarah Jepun. Tak pernah kalah walau sekalipun dalam hidup beliau. Beliau memenangi pertempuran dengan seorang Samurai dewasa sewaktu berumur 13 tahun, menulis buku strategi dan teknik pedang yang masih digunakan sehingga sekarang. + Manga Vagabond dari Pelukis Slam Dunk (Takehiko Inoue) ialah berdasarkan kisah hidup Miyamoto Musashi.

 

Okita Souji + Kapten unit pertama Shinsengumi (Unit khas polis zaman akhir kesyogunan). + Antara siri manga/anime yang menampilkan watak Okita Souji termasuk Peacemaker Kurogane dan Rurouni Kenshin (Samurai X).

 

Hitsuke tozoku aratame + Kumpulan polis khas sewaktu era Edo. + Unit khas untuk menyiasat kes kebakaran dan jenayah terancang.